اپلیکیشن توکن‌ساز لوتوس

توکنیزیشن دارایی ها

اپلیکیشن توکن ساز لوتوس، یک پلتفرم ساده و کاربردی برای ارائه خدمات توکنیزیشن دارایی‌ها در ایران است. توکنیزیشن، یعنی مالکیت یک دارایی را به صورت تعدادی توکن از جنس کدهای دیجیتالِ رمزنگاری‌شده روی بلاکچین ذخیره کنیم. تقریبا هر نوع دارایی را می‌توان به توکن تبدیل کرد (یعنی توکنیزه کرد)، مثل: سند ملک، گواهی بیمه، آثار هنری، سهام شرکت‌ها، طلا، نفت و حتی حق مالکیت معنوی! در ادامه با خدمات توکنیزیشن شرکت آریا لوتوس و اپلیکیشن توکن ساز لوتوس بیشتر آشنا می‌شویم.

مفهوم توکنیزیشن

زمانی که از توکنیزیشن صحبت می‌کنیم، منظورمان توکن‌هایی است که در ذات خود مشابه رمزارزها هستند، با این تفاوت که پشتوانه‌ای قانونی و شفاف در دنیای واقعی دارند. از نظر فنی، این توکن‌ها، نوعی کد دیجیتال هستند که روی شبکه‌ای غیرمتمرکز به نام بلاکچین، ساخته می‌شوند و مثل سایر رمزارزها، به راحتی در کیف پول شخصی، قابلیت نگهداری و نقل و انتقال دارند.

برای مثال، یک بیتکوین (1BTC) هیچ پشتوانه‌ای ندارد و فقط به خاطر اینکه مردم حاضرند مبلغی را در ازای آن بپردازند، دارای ارزش است. اما در بحث توکنیزیشن دارایی‌ها، اگر قرار است توکنی معادل ۱ گرم طلا ارزش داشته باشد، قبل از ساخت توکن، می‌بایست ۱ گرم طلا در یک محل فیزیکی به طور شفاف، امن و قانونی ذخیره شود.

مزایای توکنیزیشن

از آنجایی که تقریبا هر نوع دارایی را می‌توان به توکن تبدیل کرد، توکنیزیشن فرصتی به وجود آورده تا عده‌ی بیشتری از مردم بتوانند با هر مقدار سرمایه، وارد دنیای جذاب بازارهای مالی شوند. در ادامه با مهمترین مزایای توکنیزیشن آشنا می‌شویم:

  • توکنایز کردن یک جریان نقدینگی جدید ایجاد می‌کند، چون می‌تواند دارایی‌های ارزشمند را به بخش‌های کوچک‌تر و قابل معامله تبدیل کند. مثل سهام یک شرکت یا مالکیت یک زمین که افراد مختلف می‌توانند تعداد مشخصی از آن را خرید و فروش کنند.
  • اثبات مالکیت در توکنیزیشن به راحتی انجام می‌شود، چون اطلاعات روی بلاکچین نوشته شده و مالک توکن فردی است که کلید خصوصی مربوط به آن را داشته باشد.
  • خرید و فروش و جابه‌جایی توکن‌ها مشابه جابه‌جایی رمزارزها‌، به راحتی از طریق یه اپلیکیشن کیف پول قابل انجام است.
  • هیچ فردی نمی‌تواند یک توکن را بدون اجازه مالک واقعی آن، معامله و یا جابه‌جا کند و هیچ تراکنشی را نمی‌شود پنهان کرد. چون تاریخچه همه اطلاعات به طور شفاف روی بلاکچین ثبت شده و برای همه قابل مشاهده است.

سرویس توکنیزیشن دارایی‌ها

سرویس توکنیزیشن لوتوس قادر است هر نوع دارایی اعم از فلزات گرانبها، انرژی، محصولات کشاورزی، خودرو، املاک و مستغلات، گواهی سپرده، سهام صندوق سرمایه‌گذاری و … را به صورت توکن دیجیتالی تبدیل کند. این توکن‌ها پس از برگزاری جلسات اولیه جهت شفاف‌سازی مراحل و نحوه سپرده‌گذاری وجه تضمین یا پشتوانه فیزیکی داراییِ مورد نظر، نحوه بازخرید، و همچنین تعیین شرکت توزیع‌کننده‌، مراحل احراز هویت کاربرها و سایر جزییات مختص هر پروژه، ساخته می‌شوند.

سرویس توکنیزیشن لوتوس، توکن‌هایی با استاندارد ERC-20 روی بلاکچین هِکاس (HekasChain)‌ تولید می‌کند. در ادامه با ساختار فنی این بلاکچین، سرعت، کارمزدها و سطح امنیت این شبکه بیشتر آشنا می‌شویم.

بلاکچین هکاس

کلیه سرویس‌های کریپتویی آریا لوتوس روی بستر بلاکچین هکاس (HekasChain) پیاده‌سازی می‌شوند. هکاس یک بلاکچین جدید، سریع، امن و فوق‌العاده ارزان است که از قراردادهای هوشمند به زبان سالیدیتی (Solidity) پشتیبانی می‌کند. منظور از قرارداد هوشمند، قطعه کُدی است که روی بلاکچین نوشته و اجرا می‌شوند. به این برنامه‌ها، dApp یا برنامه‌ی غیرمتمرکز گفته می‌شود. برای پیاده‌سازی هر پروژه توکنیزیشن، یک یا چند قرارداد هوشمند روی بلاکچین نوشته و اجرا می‌شود.

هکاس در هر ثانیه می‌تواند تا ۱۰ هزار تراکنش را با کارمزد بسیار پایین (نزدیک به صفر) پردازش کند. این بلاکچین بر اساس نوعی الگوریتم اثباتِ سهام معروف به تندرمینت (Tendermint) کار می‌کند. امنیت فوق العاده بالا و تایید تراکنش‌ها در کمتر از ۴ ثانیه، از مهم‌ترین ویژگی‌های هکاس است.

برای آشنایی بیشتر با ساختار، ویژگی‌ها و نحوه کار بلاکچین هکاس، می‌تواند این مطلب را مطالعه کنید.

مدیریت توکن‌ها در کیف پول لوتوس والت

لوتوس والت، یک کیف پول رمزارزی از نوع غیرحضانتی برای نگهداری امن کوین و توکن‌های انواع بلاکچین‌هاست. علاوه بر این، کاربرها با استفاده از صرافی داخلی این کیف پول می‌توانند در هر لحظه، رمزارزهای خود را به یکدیگر تبدیل کنند و به خرید و فروش بپردازند. همچنین به لطف بخش ریالی لوتوس والت، کاربرها می‌توانند معادل ریالی رمزارزهای خود را در هر لحظه به کارت بانکی خود انتقال داده و از آن در خریدهای حضوری و یا اینترنتی استفاده کنند.

در بخش سرویس‌ها، قسمت پروژه‌های توکن پایه، می‌توانید لیست پروژه‌های توکنیزیشن را مشاهده و جزئیات هر یک را مطالعه کنید و در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها، به راحتی و تنها با زدن چند دکمه، توکن پروژه مورد نظرتان را خریداری کنید.